صفحه نخست روزنامهها – یکشنبه ۷ بهمن
۰۷/۱۱/۱۴۰۳آغاز جلسه علنی مجلس/ ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در دستور کار
۰۷/۱۱/۱۴۰۳بررسی دلایل اجرایینشدن سامانه سپهتن/ معاون وزیر راه: سازمان برنامه و شورای اقتصاد تکلیف بند اضافهشده به مصوبه را روشن نکردهاند
سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حملونقل جادهای است که درون خودرو نصب میشود و از طریق سیمکارت GFM، GPRS بهطور مداوم اطلاعات تعریفشده نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده و ساعت کارکرد را به مراکز پلیس راهور ارسال میکند.
این سیستم از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیکشدن اتوبوسهای مسافربری بینشهری به پلیس راه نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام میکند و به بررسی و ارزیابی دقیق وسایل نقلیه میپردازد.
ارتقای بهرهوری حملونقل عمومی کشور، افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش لحظهای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است که البته با اجرای کامل آن محقق میشود.
شورای اقتصاد در سال ۹۸ به درخواست وزارت نفت، طرح ایجاد سامانه اجرای سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان حملونقل جادهای (سپهتن) برای ۳۶۰ هزار دستگاه ناوگان دیزلی برونشهری کامیون و اتوبوس مصوب کرد.
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، مدت زمان اجرای طرح ایجاد سامانه سپهتن، ۳ سال بود که هنوز اجرایی نشده است.
بعد از اجرای طرح سپهتن بر روی اتوبوسها، نوبت به کامیونها رسید
رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در گفتوگو با میزان در رابطه با آخرین وضعیت سامانه پایش هوشمند ناوگان (سپهتن) اظهار کرد: در سالهای گذشته سازمان راهداری حدود ۱۵ هزار اتوبوس مسافربری کشور را به این سامانه مجهز و این اقدام بدون مشکل انجام شده است.
وی ادامه داد: بعد از اجرای طرح سپهتن بر روی اتوبوسهای مسافری، باتوجه به تصمیمات اتخاذشده قرار بر این شد که کل ناوگان عمومی یعنی همه کامیونهای کشور و مابقی اتوبوسها به این سامانه مجهز شوند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تعداد وسیله نقلیهای که باید به سامانه سپهتن متصل میشدند ۳۶۰ هزار دستگاه ناوگان برونشهری کامیون و اتوبوس بود که سرمایه زیادی نیاز داشت و برای آن مصوبهای از شورای اقتصاد گرفته شد تا سرمایهگذاری وسایل الکترونیکی این سامانه را تامین و نصب کند.
اکبری تصریح کرد: سازوکار اجرای این طرح به این صورت است که بعد از نصب این وسایل الکترونیکی بر روی ناوگان برونشهری، براساس پیمایش این وسایل نقلیه، بعد از حاصلشدن صرفهجویی در مصرف سوخت، باید معادل سوخت صرفهجویی شده، به سرمایهگذار پرداخت شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه با محاسبات انجامشده مشخص شد صرفهجویی با این طرح حاصل میشود، عنوان کرد: تکلیف مشخص بود و سازمان راهداری باید مناقصه برگزار میکرد تا سرمایهگذار طرح مشخص شود؛ چندشرکت برای این مناقصه قیمت اعلام کردند، اما به دلایل ملاحظاتی مناقصه در همان مرحله متوقف شد.
وی ادامه داد: بعد از توقف مناقصه جلساتی برگزار و بعد تصمیم گرفته شد که بهصورت مناقصه عمومی برگزار نشود و از شرکتهایی که زیر مجموعه دولت هستند استفاده شود تا اطلاعاتی از کامیونها به بیرون از کشور ارسال نشود.
اکبری گفت: برای اینکه مسائل امنیتی رعایت شود مصوبه سال ۹۸ شورای اقتصاد نیاز به اصلاحاتی داشت که زمانبر بود و در کنار عوضشدن دولت، ۳ وزیر راه نیز عوض شدند؛ از اینرو اصلاح مصوبه بیشتر زمان برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در مصوبه اصلاحشده شرطی وجود دارد که سازمان برنامه وبودجه و شورای اقتصاد تاکنون تکلیف آن را روشن نکردهاند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: بنده ۲ ماه است که معاون وزیر راه و شهرسازی شدهام؛ در این مدت چند جلسه در زمینه سامانه سپهتن برگزار شده و بررسیها نشان میدهد که همکاران ما مدارک و اسنادشان کامل است، اما براساس شرط جدید ایجاد شده در مصوبه، همکاران ما نتوانستند مناقصه را برگزار کنند.
وسایل الکترونیکی که قراربود در کامیونها استفاده شود منسوخشده
وی ادامه داد: براساس آخرین بررسیها به نظر رسید که وسیلههای الکترونیکی که قرار بود ۵ سال گذشته براساس مصوبه اول، بر روی ناوگان حملونقل عمومی نصب شود از نوع سپهتنی بود که حدود ۱۰ سال پیش خود سازمان راهداری آن را اجرا کرده است.
به گفته اکبری براساس اعلام کارشناسان وزارت راه، وسایل الکترونیکی که قرار بود به کامیونها و مابقی اتوبوسها متصل شود درحال حاضر از لحاظ فناوری منسوخ شده؛چراکه عمر این تجهیزات حدود ۴ تا ۵ سال است.
احتمال ارائه پیشنهاد شفاف برای اجرای پروژه سپهتن تا پایان امسال
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز باتوجه به فناوریهای جدید و قطعات بهروز، ظریفتر، ارزانتر و با کیفیتتر این مصوبه را میتوان با قیمت پایینتر اجرا کرد، اظهار کرد: در آخرین جلسه کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد که ۲ هفته پیش برگزار شد ۲ ماه فرصت گرفتهایم تا با بررسی تکنولوژی روز دنیا از جدیدترین ابزار پایش ناوگان در جهان بهره ببریم.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: امیدواریم راهحلی برای موانع، محدودیتها و معذوریتهایی که در مصوبه قبلی برای ما ایجادشده بود پیدا و پیشنهاد بهتری در شورای اقتصاد مطرح کنیم؛ احتمالا تا آخر امسال بتوانیم پیشنهاد شفاف و روشنی برای اجرای این پروژه ارائه دهیم.
انتهای پیام/