ژوائو درتمرینات پرسپولیس آفتابی شد
۰۴/۱۱/۱۴۰۳راهآهن چابهار – زاهدان تا سال آینده تکمیل میشود/عزم جدی دولت برای توسعه چابهار
۰۴/۱۱/۱۴۰۳آثار نگارگری «نقش نهان» در حوزه هنری بررسی شد/ یاد خداوند با نگارگری
نشست نقد و بررسی نمایشگاه «نقش نهان» با آثار نگارگری حسین حبیبی، عصر چهارشنبه سوم بهمنماه برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری دانشجو، نشست نقد و بررسی آثار نگارگری «نقش نهان» عصر چهارشنبه سوم بهمنماه، با حضور ارسطو جنیدی استاد دانشگاه در رشته زبان و ادبیات فارسی، عبدالله افراسیابی مدرس و پژوهشگر تاریخ و فلسفه، حسین حبیبی هنرمند نگارگر و جمعی از هنرمندان و علاقمندان در نگارخانه عالی حوزه هنری برگزار شد.
عبدالله افراسیابی مدرس و پژوهشگر تاریخ و فلسفه در این نشست بیان کرد: در حکمت ۱۶۴ نهجالبلاغه از امیر سخن جملهای درباره ارزش و شأن و موضوعیت هنر آمده که مطلع این مبحث قرار دادیم که حضرت میفرمایند «قیمت و ارزش هر انسان متفکری به هنری است که در وجود او و در اندیشه و ایده او متولد میشود. ارزش انسان به کار نیک و ماندگار و ارزشمند اوست.» در دیالکتیک هستی و سیر و تطور جهان و جامعه، کسانی که توانستند آثار ماندگاری در عرصه هنر در همه زمینههای هدایتی، فلسفی، هرمنوتیک، بازیگری و .. هر زمینهای خلق کنند و هر فیلسوفی؛ از زنون و هراکلیوس و روادیون و حتی از سقراط و افلاطون آمد، سخن از تفسیر و تاویل هستی زد اما من معتقدم باید در جهان، تغییر و تحول ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: این فرآیند ارزشمند و تاریخساز و انسانساز قبل از اینکه در رنسانس چهره نشان بدهد و قبل از اینکه غرب ادعای تمدنی داشته باشد، ما میبینیم در مشرق زمین ۵ هزار سال قبل از تمدن یونان و رم، زرتشت ظهور پیدا میکند و در آثار متفکرانی مثل ارسطو و افلاطون و کل فلاسفه معروف تا امروز، قبل از اینکه فرهنگ در غرب مطرح شود در آثار اینها صحبت از تعلیمات زرتشت با سخن از اندیشمندان ایرانی آمده است.
این پژوهشگر با اشاره به بحث حرکت به سوی توحید و کمال، بیان کرد: مقام هنرمند واقعی از آن کسی است که خود را بنده بداند و دچار غرور نشود و خودش را از معنویت و قرآن جدا نکند. یک هنرمند باید بداند هر که در این بزم مقربتر است جام بلا بیشترش میدهند، از طرف دیگر ما بزرگانی داشتیم که از اعتقادات خود برگشتهاند.
افراسیابی در پایان گفت: لیبرالترین حکومتهای دنیا و مکاتب غرب عاری از اصول نیستند و هیچکدام از مکاتب دنیا، خالی از ایدئولوژی نیستند.
ارسطو جنیدی استاد دانشگاه در رشته ادبیات در ادامه نشست با تاکید بر در امان بودن هنرمند در حرم الهی، گفت: هنرمند آن کسی است که پا بر عرش میگذارد؛ هنر تعاریف مختلفی دارد و محدود به یک تعریف نیست اما میتوان آن را تعبیر کرد به پنجرهای که رو به سوی صد باغ باز میشود، بنابراین برخی تضادها و تشابهات را شامل میشود. هنر را میتوان گزارش کاری دانست که هنرمند را به معراج میبرد؛ گزارش کاری که تبدیل به آثاری همچون آثار نگارگری حسین حبیبی میشود.
وی بیان کرد: پیرو صحبت آقای افراسیابی، اساسأ نوری در وجود کسی که متصل است، ایجاد میشود که اگر گسسته شود، آن نور را از او میگیرند. کسانی که متصل نیستند، تکنیک و فن را درک میکنند اما آنهایی که متصلند، نور و روح هنرمند متصل را درک میکنند. فرح ایزدی، تعبیری از همین موضوع است که در فرهنگ اهورایی ایران زمین مرسوم بوده است. فرح ایزدی را خداوند به کسانی میدهد که ایزدی بیاندیشند و کارهای ایزدی کنند.
جنیدی با بیان اینکه با هنرمندان بسیاری رفاقت داشته است، درباره آثار نمایشگاه «نقش نهان» عنوان کرد: در قلم حسین حبیبی نوری وجود دارد و صداقتی در اندیشهاش دیده میشود که واقعاً باورمند و مومن به آنچه میگوید، است. او به معراج رفته و آثارش، گزارش کار و سوغاتی از عالم بالاست.
وی، هنر را یاد و خاطراتی از بهشت قلمداد کرد و گفت: هنرمندانی که نقش معراجگونه میزنند همانهایی هستند که خاطراتشان را از بهشت فراموش نکردهاند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: تعریف دیگری از هنر، شستشوی روح است نه اینکه موز را با لنت روی دیوار بچسبانند و بگویند هنر است! این سفاهت و حماقت است! این در واقع هنر پوچگرایانه انسانهای منکر و افسرده است، چراکه این هنر، انسان را ماده میبیند. در حالی که حتی فلاسفه معروف هم معتقد به این هستند که انسان عالم و روح قدوسی دارد. حتی افلاطون بسیار تحت تأثیر اندیشه ایرانی بوده است.
وی در پایان با تاکید بر شناخت هنرمندان از شاعرانی همچون حافظ بیان کرد: به راستی ما سرزمین هنر هستیم اما در عین حال به هنر سرزمینهای دیگر ارج میگذاریم. به حضور آقای حسین حبیبی افتخار میکنم که آثار او من را یاد خدا میاندازد و برای من تزکیهخانه است.
نمایشگاه «نقش نهان» که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری تدارک دیده شده، تا ۶ بهمن ماه در گالری ابوالفضل عالی برقرار است.