آقای گل کروات با تراکتور قرارداد بست
۰۴/۱۱/۱۴۰۳رئیس ناتو: پیروزی روسیه، برای اعتبار ناتو گران تمام میشود
۰۴/۱۱/۱۴۰۳نگاه مطلق تجاری به تئاتر خطرناک است! / جنجال در روز اول جشنواره فجر + فیلم
کارگردان پیشکسوت تئاتر نکته مهمی در مورد وظیفه وزارت ارشاد گوش زد: مسئولیت این وزارتخانه حمایت و دفاع از تئاتر ایرانی و حرفه ای است و نباید اولویت را به نمایشهای تجاری، خارجی و حضور دلالان بدهند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری دانشجو، چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر با جنجال و حواشی زیادی شروع شد. جشنوارهای که میتوان گفت: امروز دیگر کسی به شکل جدی مسئولیت آن را قبول نمیکند و با نا به سامانی دیروز با اجرای نمایشهای حاضر در آن کار خود را شروع کرد.
اولین نقطه ضعف جشنواره در چهل و سومین دوره آن با تأخیر در رونمایی پوستر آن آغاز شد و وقتی به جدول اجراهای آن نگاه میکنیم می بینیم هیچ نماینده ای از تئاتر دانشگاهی و دانشجویی که میتواند نقطه شکوفایی آن باشد در آن وجود ندارد و از سوی دیگر به نظر میرسد نادره رضایی معاونت هنری هم نگاهی تجاری به هنر نمایش که میتواند محلی برای ارتقای کیفیت اندیشه و در نهایت حتی سینما در کشور باشد دارد. او در واکنش به ضعف تئاتر دانشگاهی در سالهای گذشته میگوید: باید به دانشجویان تئاتر راه پول در آوردن را یاد بدهیم.
مسئله این است مسیری که تئاتر کشور در سالهای گذشته طی کرده باعث ضعیف تر شدن آن به دلایل متعدد و ضعف محتوایی و اجرایی در نمایشهایی شده که روی صحنه در تماشاخانه های دولتی و خصوصی شده است.
برگزاری مراسم نمایشی افتتاحیه در هتل در حالی که محیطهای تئاتری و تاریخی زیادی مثل سنگلج و تئاتر شهر در کشور وجود دارد نشان از دید مسئول اول هنر نمایش در کشور به این هنر دارد.
از سوی دیگر به نظر می رسد نگاه خانم معاون هنری به تئاتر کاملا تجاری است و اولویتش نشان دادن مسیر پول در آوردن در تئاتر است، هنری که همواره در سالیان نه چندان دور با عشق و علاقه هنرمندان به صحنه میرفت و حالا از وجود آسیبهایی مثل حضور بلاگر تئاترها، خودنمایی در شبکه نمایش خانگی به وسیله این هنر و حضور سلبریتیهای خارج از خانواده آن در صحنه رنج میبرد.
وضعیت سالنهای خصوصی نمایش هم خوب نیست و این سالنها هم به شدت موضوع تئاترهای تجاری که با سرمایه گذاری افراد روی متنهای ضعیف و بعضا همراه با ابتذال و انحراف همراه هستند را دنبال میکنند.
خطری که قطب الدین صادقی نسبت به آن هشدار میدهد بی راه نیست او روز گذشته و پس از اجرای نمایشِ «سفرنامه آبجی مظفر» در جریان چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر گفت: تصمیم گیرندگان میخواستهاند که نمایشی تجاری را جایگزین نمایشِ «سفرنامه آبجی مظفر» کنند. به هر حال در نهایت به صادقی وعده داده شده که اسفند ماه بیاید و اجرایش را برود.
وی از اعتراض خود به معاون هنر در مورد این درد ریشه دار در تئاتر گفت و اضافه کرد: مسئول در دوره بحران مدیر است. او به وزارت ارشاد گوش زد میکند: مسئولیت این وزارتخانه حمایت و دفاع از تئاتر ایرانی و حرفه ای است و نباید اولویت را به نمایشهای تجاری، خارجی و حضور دلالان بدهند.