والیبال قطر در جام باشگاههای آسیا مغلوب شد
۱۸/۰۶/۱۴۰۳گزارش دیوان محاسبات درباره منابع و مصارف دولت از ابتدای فروردین تا پایان مرداد سال ۱۴۰۳
۱۸/۰۶/۱۴۰۳طوسی: ملاقلی پور یکی از شاخصترین فیلمسازان سینمای این دوران بود
منتقد سینمایی گفت: رسول ملاقلی پور یکی از معتبرترین و شاخصترین فیلمسازان سینمای این دوران است و بخشی از پیکره حرفهای این عزیز در سینمای جنگ، هویتمندی والای خود را یافته است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری دانشجو، جواد طوسی؛ منتقد سینمایی در نشست فیلم سینمایی «هیوا»-ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور- که در موزه سینما برگزار شد، اظهار کرد: رسول ملاقلی پور یکی از معتبرترین و شاخصترین فیلمسازان سینمای این دوران است و بخشی از پیکره حرفهای این عزیز در سینمای جنگ، هویتمندی والای خود را یافته است؛ فیلمسازی که یک دوربین ۸ میلیمتری یا یک دوربین عکاسی در دست میگیرد و نگاه کنجکاوانه خود را متوجه آن موقعیت بسیار ملتهب و در عین حال، هولناک میکند. این اتفاق، دیگر از یاد او نخواهد رفت و به یک کابوس ذهنی مثل «سفر به چزابه»، «هیوا»، «مزرعه پدری» و… مبدل میشود.
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم در زیباییشناسی این آثار دقت کنیم، آنها فراتر از استانداردهای زمانه خود بودند. در فیلم «هیوا»، زنانگی و عاشقانگی، تجلی نمایشی سمپاتیک بسیاری دارد. من معتقدم یکی از بهترین نقشهای تاریخ سینمای این دوران، نقش «هیوا» بود که خانم گلچهره سجادیه به خوبی آن را ایفا کردند. اگر قرار بود جایزهای برای خانم سجادیه در نظر گرفته شود، از نظر من برای نقش «هیوای» ایشان باید داده میشد. در این فیلم، ما شاهد یک شخصیت زن هستیم که در ساحتی کاملا قهرمانانه قرار میگیرد.
این منتقد افزود: فیلمساز براساس فیلمنامه به درستی نگارش شده، به این شخصیت برای بخش بخش خلوتهایش وقت اختصاص میدهد. این موارد با زبان و بیان سینمایی به خوبی ارائه میشود. لوکیشن این بیان نیز مکانی کم و بیش ثابت است؛ لوکیشنی که باعث دیده شدن درست مناسبتهای انسانی در شخصیتهای «هیوا» میشود.
طوسی در پایان بیان داشت: رعایت این موارد است که یک تشخص و هویتی شناسنامهدار به سینمای رسول ملاقلی پور ارائه میکند. ای کاش او همچنان در کنار ما بود و میتوانست چراغ سینمای جنگ ما را با رویکرد خود، روشنتر نگه دارد.