آزادی خواه: سابقه حضور اتابک در وزارت صمت صفر یا اندک است
۲۹/۰۵/۱۴۰۳۵۰ درصد اربعینیها «ارز اربعین» نگرفتند
۲۹/۰۵/۱۴۰۳سازمانهای در حال انقراض وزارت صمت نیازمند وزیری کاربلد و باسابقه است/ اتابک هیچ سابقه صنعتی ندارد
پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری میزان – روح الله ایزدخواه در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اظهارات دکتر پزشکیان مبنی بر استفاده از کارشناسان در وزارتخانهها و پستهای مدیریتی، گفت: من آقای اتابک را به هیچ وجه به عنوان کارشناس حوزه سیاستهای صنعتی نمیشناسم چرا که وی حتی یک روز هم در وزارتخانه حضور نداشته، در سازمانهای صمت استانی و حوزه تجارت که یکی از چالشهای امروز صنعت و معدن کشور است هم سابقهای نداشته است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه معاون بنیاد مستضعفان بودن را به عنوان یک معاونت ستادی را مهم ندانست چرا که بنیاد یک بنگاه بوده و هولدینگهای آن کار اصلی را انجام میدهند، عنوان کرد: وزیر پیشنهادی صمت صرفا یک سابقه بنگاه داری در حوزه سیمان داشته است؛ اگر او خیلی کارآمد است میتواند از سوی آقای پزشکیان سمت ریاست سازمان ایمیدرو به عنوان یکی از معاونتهای وزارت صمت را بگیرد.
وی افزود: امروز ۱۰ها میلیارد دلار در سال ارز به حوزه صنعت و تجارت تخصیص داده ایم، اما چالشهای وزارت صمت فرابنگاهی و فرادستگاهی است و مسأله آن میان وزارت صمت و سایر وزارتخانهها و دستگاههای دولتی است. روز اول کاری وزیر صمت نباید روز اول آشنایی وی با چالشهای بین دستگاهی و مشکلات قانونی و مقررات دست و پاگیر باشد. ما هزار صفحه مقررات صادرات و واردات داریم و فرصت نیست که تازه وزیر بخواهد با آنها آشنا شود.
ایزدخواه اضافه کرد: وزیر یا نماینده وزیر صنعت در بیش از ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. وزارت صمت در برخی کشورها وزارت اصلی بوده و سایر وزارتخانهها باید در آن کشور از آن خط مشی بگیرند، اما وزارت صمت در کشور ما در بهترین حالت، جوجه اردک زشت است و آخرین توجه به آن میشود در حالی که رهبری ۱۰ سال است از جهش تولید میگویند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه با بیان اینکه امروز صنعتگر ایرانی مجاهد فی سبیل الله است چرا که رها نکردن تولید در چنین شرایطی مجاهدت میخواهد، عنوان کرد: هزاران مشکلات قانونی و مقررات سلیقهای پیش پای او میگذاریم. اخیرا وزارت صمت ۸۰ ماده برای تخصیص ارز ابلاغ کرد در حالی که یک صنعتگر نمیتواند با این ۸۰ ماده که امکان تفسیر سلیقهای و درست کردن امضای طلایی در آن وجود دارد، آشنا شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سازمانهای توسعهای وزارت صمت در حال انقراض هستند، یادآور شد: ایدرو ۵۰ سال سابقه توسعه صنعتی در ایران دارد، اما امروز در حال انحلال است و تکلیف ما با آن مشخص نیست و آقای اتابک نیز نظری در این خصوص ندارد. موضوع خودرو که باعث استیضاح و عزل یک وزیر در دولت قبل شد، موضوع بسیار مهم و فراصنعتی است. ما در حوزه خودرو با ۱۰ دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم.
ایزدخواه اضافه کرد: فردی که یک روز هم در این حوزه کار نکرده است هم اکنون قصد دارد با این وزارتخانه عریض و طویل آشنا شود. آیا شخص آشناتری با این حوزه وجود نداشت؟ من نگرانم که صرفا به دلیل سالم بودن به این وزیر پیشنهادی رأی دهیم و باعث شویم او وزیر پوششی شود و افراد دیگری وزیر اصلی باشند که آقای اتابک را دقیقه ۹۰ معرفی و به فهرست وزرای پیشنهادی اضافه کرده اند و در نهایت نیز تصمیمات را آنها بگیرند، معاونان را بچینند و سازمان متعدد ذیل وزارتخانه را مدیریت کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تکالیف جدی برای حوزه صنعت در برنامه هفتم تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: آقای اتابک توانایی اجرای این تکالیف را ندارد و نمایندگان باید با وجدان خود به وزیر پیشنهادی رأی دهند.
انتهای پیام/