اتباع مقیم ایران برای شرکت در راهپیمایی اربعین چه کنند؟
۱۱/۰۵/۱۴۰۳ایراد شورای نگهبان به طرح تعیین تعداد اعضای کمیسیونها
۱۱/۰۵/۱۴۰۳سیاست قیمتگذاری دستوری منطقی نیست
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران گفت: سیاست قیمتگذاری دستوری، با توجه به اینکه مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده میرسد، منطقی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری تسنیم، عباس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری، گفت: حجم بازار لوازم خانگی در دنیا حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است و رشد ۵ درصدی برای این صنعت در دنیا پیش بینی میشود. همچنین در ایران حدود ۶.۵ میلیارد دلار گردش نقدینگی و گردش بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به گروه کالایی از ۵ تا ۲۰ درصد است.
هاشمی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده است و برای صنعت رشد ۸.۵ درصدی تعیین شده است. سهم صنعت از ارزش افزوده کشور ۱.۴ درصد است.
وی در ادامه به مشکلات بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمیرسد. این در حالی است که تأمین مواد اولیه اصلی ترین قدم در بخش تولید و صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است. همچنین با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری و یا همان اعمال سیاستهای سرکوب قیمتی، انجمن و یا سایر واحدهای تولیدی به این موضوع بسیار پرداختند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت، سازمان حمایت جلسات مختلفی برگزار کردند و دلایل منطقی ذکر کردند که سیاست قیمت گذاری دستوری سیاست صحیحی نیست با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولید کننده میرسد لذا در حال حاضر خبری شنیده میشود که ظاهراً قیمت گذاری معطوف به کالاهای اساسی شده و محدودیت در خصوص صنایع برگزار میشود.
هاشمی افزود: به طور عام در صنعت و به طور خاص مشکل در صنعت کشور قطع ارتباط سیستماتیک با جهان است و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تأمین و ارزش یکی از مشکلات ما است و ما باید جایگاهمان مشخص شود و تا این اتفاقات رخ ندهد به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.
هاشمی بیان کرد: سایر مسائل و مشکلات صنعت لوازم خانگی داخلی است و ناشی از تکانههای بیرونی و بحث ساز و کار بورس و بحث تأمین نقدینگی واحدها است که باید برای رفع آن فکری شود. تأمین مواد اولیه باید به صورت اعتباری از صنایع بالادستی برای صنایع پایین دستی محیا شود و ال سی داخلی اتفاق بیفتد که خارج از هرگونه رانت و مسائل دیگر است.
وی بیان کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی این صنعت در راستای پیوستن به زنجیره جهانی و در راستای اینکه باید پلتفرم پیوستن به زنجیره جهانی را فراهم کند دیدارهای زیادی با طرفهای خارجی داشتهایم و اخیراً یک گروه از کشور چین دعوت شده بودند و با این گروه یک پروپوزال تعریف شد و حلقههایی که صنعت لوازم خانگی دچار مشکل است با آنها در میان گذاشتیم و به توافقی رسیدیم که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
هاشمی اظهار کرد: ما در زمینه تحقیق و توسعه، یعنی ایجاد یک مرکز مشترک تحقیق و توسعه صنعت لوازم خانگی را به با کشور چین ایجاد خواهیم کرد. در خصوص بحث طراحی محصول و نوآوری مشارکتی بین ایران و چین صورت خواهد گرفت. همچنین در خصوص زنجیره تأمین قطعات با چین گفت و گو انجام شده البته اعتقاد ما در این زمینه صرفاً واردات نیست لذا ایران با چین در زمینه تشکیل شبکه تأمین قطعات با استانداردهای لازم را در برنامه داریم که همزمان با ورود تکنولوژی و قطعات فناورانه صورت گیرد و محور آخر نیز در زمینه بازاریابی و فروش است زیرا در محصولات چینی در زمینههای مختلف از جمله لوازم خانگی در تمام کشورها موجود است. بنابراین در بخش بازاریابی و فروش را با چینیها مطرح کردهایم تا بتوانیم شبکه بازاریابی مناسبی را در منطقه با توجه به مزیت حمل و نقلی که در منطقه وجود دارد ایجاد کنیم و در این زمینه با چینیها به توافقات رسیدهایم.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه، به موضوعات مطرح شده توسط یکی از رسانهها در خصوص تحریم شرکتها برای حضور در نمایشگاه لوازم خانگی پیشرو، ضمن تکذیب تمام موارد مطروحه تصریح کرد: گفته شده است که علت تحریم این شرکتها برای حضور در نمایشگاه، به سبب عدم حضور طرفهای خارجی، عدم شفافیت در نحوه واگذاری نمایشگاه توسط وزارت صمت، دریافت مبالغ هنگفت برای اختصاص غرفه در سالن 38A و حضور برندهای متفرقه همچون ظروف، کارد و چنگال، ظروف پلاستیکی در کنار تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است؛ به صراحت بنده اعلام میکنم که هیچیک از این موارد صحت ندارد؛ چراکه به ترتیب طبق مقررات برگزاری نمایشگاهها، خضور سه هیات تجاری ضروری است؛ در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی امسال، میزبان ۳۰ هیات تجاری از ۳۰ کشور دنیا هستیم که در این نمایشگاه حضور دارند.
هاشمی ادامه داد: در موضوع عدم شفافیت در واگذاری توسط وزارت صمت نیز، همانطور که اشاره شد مجوز برگزاری نمایشگاهها توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده و هیچ شبه و عدم شفافیتی در آن وجود ندارد. در موضوع سوم (پرداخت مبالغ هنگفت) باز هم بنابر دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تعرفهها را خود سازمان مشخص میکند و در اینجا هم شبهای وجود ندارد؛ ۲۲ هزار و ۶۹۰ مترمربع فضای نمایشگاهی در ۱۳ سالن در اختیار بیش از ۳۰۰ شرکت و واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه است. در نهایت هم موضوع ظروف پلاستیکی و برندهای متفرقه مطرح که ابتدای صحبتها اشاره کردیم چه گروههای کالایی (لوازم خانگی بزرگ و کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و برودتی و…) حضور دارند. براین اساس ادعاهای مطروحه همگی کذب است؛ اینکه برخی شرکتها در این نمایشگاه حضور ندارند، به سبب سیاستها وپروتکلهای خود شرکت بوده و موضوعات نظیر تحریمها، به هیچ عنوان مطرح نیست و اصلا کلمه “تحریم” درست نیست.
فرشاد براتی معاون برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفت: صنعت لوازم خانگی با اشتغالزایی ۳Ù Ù Ù ÙÙر بÙâصÙرت ٠ستÙÛÙ Ù ØدÙد ÛÚ© Ù ÛÙÛÙÙ ÙÙر اشتغاÙâزاÛÛ ØºÛر٠ستÙÛÙ Ø Ø¯ÙÙ Û٠صÙعت بزرگ Ù Ù¾Ûشرا٠کشÙر Ù ÙÙ ÚÙÛÙ Ù ÙتÙر Ù¾ÛشراÙâ صÙاÛع باÙØ§Ø¯Ø³ØªÛ ÙظÛر پترÙØ´ÛÙ Û Ø§Ø³Øª ک٠عا٠٠٠Ùثر Ø¨Ø±Ø§Û ØªÙاÙÙ ÙØ¯Ø³Ø§Ø²Û Ø§Ùتصاد بدÙÙ ÙÙØªØ Ø§Ûجاد ارزش اÙزÙد٠١۵ درصدÛØ Ú¯Ø±Ø¯Ø´ ٠اÙÛ Ø³Ø§ÙاÙÙ ØدÙد ۶.۵ Ù ÛÙÛارد دÙØ§Ø±Û Ù Ø³Ù٠ارزش ØدÙدا٠Ùشت Ø¯Ø±ØµØ¯Û Ø§Ø² ک٠صادرات Ú©Ø´ÙØ±Ø Ø¯Ø§Ø±Ø§Û ØدÙد ۶Ù Ù ÙاØد Ùعا٠در بخش صÙعت ٠٠تÙسط ع٠٠داخÙÛâØ³Ø§Ø²Û ۶۵ درصدÛØ ÙÛÚÚ¯ÛâÙا ٠٠شخصات دÙÙ Û٠صÙعت بزرگ Ú©Ø´Ùر ÛعÙÛ ØµÙعت ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø§Ø³Øª ک٠عÙÛرغ٠شراÛØ· تØرÛÙ Û Ú©Ù Ø§Ø² سا٠١٣٩٧ آغاز شد Ù Ù Ùجر ب٠ات٠سÙر شراÛØ· تØرÛÙ Û Ù Ø®Ø±Ùج برÙدÙØ§Û Ø®Ø§Ø±Ø¬Û Ø´Ø¯Ø Ù٠تÙÙا تÙÙÛد Ú©Ù Û Ø®Ùد را ØÙظ کرد٠ک٠با رشد باÙا ب٠کار Ø®Ùد ادا٠٠داد٠است.
ÙÛ Ø§ÙزÙد: Ø·Û ÛکساÙÙ Ù¡۴Ù Ù¢Ø ØدÙد ١٨ Ù ÛÙÛÙÙ Ù Ù§Ù Ù Ùزار دستگا٠ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ú©Ù Ø¢Ù Ø§Ø± بسÛار ارزش٠Ùد ٠بÛâبدÛÙÛ Ø§Ø³Øª Ù Ùاب٠٠ÙاÛس٠با ÛÚ© دÙ٠گذشت٠ÙÛØ³ØªØ ØªÙسط تÙÙÛدکÙÙدگا٠٠تخصص اÛراÙÛ Ø¯Ø± د٠طÛÙ Ù ØصÙ٠سازا٠٠ÙطعÙâسازا٠ثبت شد٠است. اÛÙâÙا ÙÛÚÚ¯Û ØµÙØ¹ØªÛ Ø§Ø³Øª Ú©Ù ØدÙد Ù¨۵ درصد سÙ٠بازار Ø¢ÙØ Ø¹Ø¶Ù Ø§Ùج٠٠٠ÙÛ ØµÙاÛع ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø¨Ø§ Ùد٠ت ۴Ù£ ساÙÙ Ø°Û٠اتا٠بازرگاÙÛ Ø§Ûرا٠است.
اÛ٠عض٠اÙج٠٠صÙاÛع ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø¨Ø§ بÛا٠اÛÙک٠ا٠سا٠ÙÛز طب٠رÙا٠٢٣ ساÙ٠گذشت٠تاکÙÙ٠ک٠بزرگترÛ٠رÙÛداد ساÙاÙÙ ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø±Ø§ در ÙاÙب Ù٠اÛشگا٠بÛÙâاÙÙ ÙÙÛ ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø¨Ù Ø¹ÙÙا٠بزرگترÛÙ Ù٠اÛشگا٠صÙعتÛâ Ù Ø¯Ø§Ø±Ø§Û Ù Ø®Ø§Ø·Ø¨ Ù Ø±Ø¯Ù Û Ø¨Ø±Ú¯Ø²Ø§Ø± کردÙØ Ø§Ù Ø³Ø§Ù ÙÛز بÛست Ù ÚÙار٠Û٠دÙر٠اÛÙ Ù٠اÛشگا٠برگزار Ø®ÙاÙد شد.
Ø¨Ø±Ø§ØªÛ Ø¨Ù Ø´Ø¹Ø§Ø± Ù٠اÛشگا٠بÛÙâاÙÙ ÙÙÛ ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø§Ù Ø³Ø§Ù Ø§Ø´Ø§Ø±Ù Ú©Ø±Ø¯Ù Ù Ú¯Ùت: شعار٠٠ØÙØ±Û Ø¨Ûست Ù ÚÙار٠ÛÙ Ù٠اÛشگا٠ا٠سا٠(Ùا٠کس ۱۴۰۳) “Ø¨Ø±Ø§Û Ù Ø±Ø¯Ù Ø Ø¨Ø±Ø§Û Ø§Ûرأ در Ùظر گرÙت٠شد٠تا بازگÙÚ©ÙÙد٠٠ÙشاÙâدÙÙد٠تÙاÙÙ ÙØ¯Û ØµÙعت Ù Ø±Ø¯Ù Û ÙÙاز٠خاÙÚ¯Û Ø§Ûرا٠در تÙÙÛدات ٠ختÙ٠در گرÙÙâÙØ§Û Ú©Ø§ÙاÛÛ Ù Ø®ØªÙÙ Ù Ø°Ú©Ùر باشد.
اÙتÙØ§Û Ù¾Ûا٠/