ادامه مذاکرات پرسپولیس همزمان با کارتال و ماتزاری روی جزئیات قرارداد
۰۵/۱۱/۱۴۰۳افتتاح مرکز صدور مجوز سلاح های شکاری در فراجا
۰۵/۱۱/۱۴۰۳مریلا زارعی در جشنواره فیلم فجر / از فیلم شیار ۱۴۳ تا فیلم «موسی کلیم الله»
هنر کمی نیست که یک بازیگر زن، در تمام ژانرها حضوری موفق داشته باشد، در دام هیچکدام نیفتاده و همیشه حواسش به انتخاب نقش هایش باشد. مریلا زارعی نمونه کامل یک بازیگر موفق در سینمای ایران است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری دانشجو، مریلا زارعی (زادهٔ ۲۵ فروردین ۱۳۵۳) بازیگر ایرانی است. او برای فیلمهای سربازهای جمعه (۱۳۸۲)، شیار ۱۴۳(۱۳۹۲) و زیر سقف دودی (۱۳۹۵) برنده سه جایزهٔ بازیگری از جشنوارهٔ فیلم فجر شده است. زارعی برای مجموعه مانکن (۱۳۹۸) یک جایزه حافظ دریافت کرد.
صفر تا صد فیلم موسی کلیم الله
فیلم و سریال «موسی کلیم الله (ع)» محصول مرکز سیمافیلم به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی در حال ساخت است و عوامل پروژه بعد از اتمام و آمادهسازی نسخه سینمایی، قرار است فیلمبرداری فصل اول سریال را آغاز کنند.
در این پروژه مریلا زارعی نقش یوکابد مادر حضرت موسی (ع) و علیرضا کمالی نقش عمران پدر حضرت موسی (ع) را در کودکی ایفا میکنند. همچنین بهاره کیان افشار در نقش آسیه، بهنام تشکر در نقش فرعون و شکیب شجره در نقش فرمانده سپاه فرعون ظاهر خواهند شد.
در حال حاضر نسخه سینمایی «موسی کلیم الله (ع)» درحال آماده سازی نهایی برای اکران در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است و ابراهیم حاتمیکیا در تلاش است تا با استفاده از تکنولوژی تولید مجازی برای اولین بار در ایران، این پروژه را به نتیجه برساند.
مریلا زارعی، علیرضا کمالی، بهنام تشکر، بهاره کیان افشار با حضور فرهاد آئیش، همچنین شکیب شجره، مریم سرمدی، طوفان مهردادیان، مسعود رحیمپور، کامبیز امینی، بهار نوحیان و بازیگران کودک گندم شیخی و دلسا محمدی در این اثر به ایفای نقش پرداختهاند.
محمود رضوی تهیهکننده سریال «موسی کلیم الله (ع)» پیش از این در یادداشتی درباره تکنولوژی این سریال نوشته بود: «نزدیک به ۲ سال از طرح ایده تغییر فناوری تولید سریال «موسیکلیمالله (ع)» از روش سنتی به Virtual Production میگذرد، تغییری که نیازمند جسارت و ریسکپذیری آقای ابراهیم حاتمیکیا بود، اما با تمام ریسکپذیری و جسارت ایشان، باز هم تحقق آن فقط یک رؤیا بود.
وی خبر داده بود: با این پروژه «بزرگترین استودیو Virtual Production آسیا و سومین استودیو جهان در این مرز و بوم به بهرهبرداری خواهد رسید.»
استودیوی بزرگ مذکور در حال ساخت است و نسخه پیشنمایش «موسی کلیمالله (ع)» که در جشنواره فجر حضور دارد، در یک استودیوی دیگر با امکانات داخلی که توسط جوانان ایرانی مدیریت و ساخته شده، تولید شده است.
گفته میشود استودیوی اصلی که از بزرگترین استودیوهای تولید مجازی جهان خواهد بود، اواسط سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
آنچه برای مریلا زارعی گذشت
اکران فیلم «سربازهای جمعه»، هم دوستداران فیلم و هم کسانی که از آن انتقاد کرده بودند را به یک نتیجه واحد رساند. بازیگر نقش «نَیر» که دستبندی بر دست، و اشک و دردی واقعی، در آن سکانس تکاندهنده داشت، حضور خودش را در ذهن بینندگان ابدی کرد. مریلا زارعی البته پیش از این فیلم در آثاری چون «واکنش پنجم» و «دو زن» تلاشهای جدی خودش را برای رسیدن به نقشهای ماندگارتر آغاز کرده بود. اما «سربازهای جمعه» بود که نام او را برای تماشاگران تبدیل به بازیگری جدی کرد. غیرمنتظره نبود که این تأثیرگذاری، روی داوران دوره ۲۲ جشنواره فیلم فجر هم اتفاق بیفتد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن، نخستین دستاورد مریلا زارعی از جشنواره فیلم فجر بود. و حالا، سیمرغهای دیگری هم در راهند. همین حضور کوتاه و طوفانی در فیلم مسعود کیمیایی، کافی بود تا اهالی سینمای ایران متوجه حضور بازیگری شوند که اندازه نقش و کوتاهی و بلندی آن برایش اهمیتی ندارد. نقش «نیر» فیلم «سربازهای جمعه» در کارنامه کاری مریلا زارعی اثر مهمی است. سال بعد هم برای فیلم «زن زیادی» در سومین همکاری با تهمینه میلانی، کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بیست و سومین جشنواره فیلم فجر شد. از جهت انتخاب نقش، مریلا زارعی را باید بازیگر هوشمندی دانست. او میان نقشهای درام و کمدی در رفت و آمد بود. مثلا بعد از دریافت سیمرغ در فیلم کمدی «مجردها» هم حضور پیدا کرد. یا بعد از حضور در فیلم «حکم» مسعود کیمیایی، در فیلم «خروس جنگی» همبازی رضا عطاران شد. و بعد از این فیلم، پیشنهاد ابراهیم حاتمیکیا را برای فیلم «دعوت» پذیرفت. سال بعد مقابل دوربین عباس کیارستمی در فیلم «شیرین» قرار گرفت و همین سال «درباره الی» را روی پرده داشت. حضور موفقش در تمامی این ژانرها، و گیر نکردن دائمی روی هیچکدام، نشان از هوشمندی یک بازیگر دارد. اینکه بتوانی هم مقابل دوربین اصغر فرهادی موفق ظاهر شوی، هم عباس کیارستمی، یا همکاری دوبارهای با ابراهیم حاتمیکیا داشته باشی و در فیلم رضا عطاران حضوری موفق. اینها نشان از نظم و دقتی دارد که سالهاست از آن محافظت کردهای. ده سال بعد از دریافت سیمرغ «سربازهای جمعه» برای «شیار ۱۴۳» سیمرغ دوم را گرفت. اینبار برای نقش اول زن. و سه سال بعد در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، تعداد این سیمرغها را به عدد سه رساند. اینبار برای «زیر سقف دودی» و مشترک با لیلا حاتمی. کنجکاویها برای دیدنش در فیلم «موسی کلیم الله» طبیعی است.
جوایز مریلا زارعی
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر قم (شیار۱۴۳) (۱۳۹۲) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر مشهد (شیار۱۴۳) (۱۳۹۲) کاندیدای بهترین بازیگر نقش مکمل زن از انجمن منتقدان و نویسندگان برای فیلم (هیس دخترها فریاد نمیزنند) (۱۳۹۲) کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان و نویسندگان برای فیلم (خرس) (۱۳۹۱) تندیس بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما برای فیلم (دربارهٔ الی) (۱۳۸۹) کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (دعوت) (۱۳۸۷) کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (دستهای خالی) (۱۳۸۶) کاندیدای لوح زرین بهترین بازیگر زن (زن زیادی) (۱۳۸۴) کاندیدای تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن (زن زیادی) (۱۳۸۴) برنده لوح زرین بهترین بازیگر زن (سربازهای جمعه) (۱۳۸۳) برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سربازهای جمعه) (۱۳۸۳) تندیس بهترین بازیگر زن تلویزیون (۱۳۸۱) تقدیر برای حضور در سریال «ولایت عشق» (۱۳۸۰) برنده تندیس بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما برای دو زن (۱۳۷۸)