بهرهبرداری از ۲۲۰۰ واحد مسکونی و ۵۶ کیلومتر پروژه راهسازی در خوزستان
۰۴/۱۱/۱۴۰۳نقشه جامع، کارآمد و دوراندیشانه برای ساماندهی حاشیه رود کارون تهیه شود
۰۴/۱۱/۱۴۰۳اقدامات ولی فقیه در تداوم رسالت ساحت ولایی و فقاهتی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) است
حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا، در همایش سالیانه مدیران ارشد روحانی نیروهای مسلح، در سالن همایشهای کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه بعثت پیامبر اکرم (ص) آغاز جهانی سازی اسلام بود، اظهار داشت: ذات ربوبی ۲ نظام را در این عالم هستی تعیین فرمودند که یک نظام برای عالم تکوین و یک نظام برای عالم تشریع میباشد و خداوند متعال ۲ نرم افزار را طراحی نموده است.
وی افزود: یک نرم افزار برای عالم هستی، جمادات، نبات و حیوان و انسان است و نرم افزار دیگر برای ساماندهی امور انسان است و تفاوت زیادی در میان این دو نرم افزار الهی وجود دارد و نرم افزار اول را خود ذات ربوبی متکفل آن شدند یعنی خداوند متعال عالم تکوین را خود عهده دار شدند که ساماندهی کنند و هدایت فرمودند؛ الَّذِی أَعْطَىٰ کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی گفت: نرم افزار دوم را طراحی آن با خداوند متعال است، اما اجرای آن را در مرحله اول بر عهده رهبران الهی قرار دادند یعنی انبیاءالهی اولین مخاطب ذات ربوبی هستند، انبیاء مسئولیت پیاده کردن و اجرای این نرم افزار را برعهده داشتند، اما برای این تحقق تنها انبیاء کافی نبود و دو بخش دیگر در تحقق این نرم افزار نیاز بود نخست مدیران و مجریانی که در خدمت انبیاء و رهبران الهی هستند و دوم مردم، مردم در تحقق بخشیدن به نرم افزار تشریعی نقش تعیین کنندهای داشته و دارند.
وی افزود: خداوند متعال دو ساحت ولایی و ساحت فقاهتی را برای وجود نازنین پیامبر اکرم (ص) پیش بینی کرد و پیامبر اکرم (ص) یک ساحت ولایی و یک ساحت فقاهتی و تشریعی داشتند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند که «حلال محمد حلال ابداً الی یوم القیامه و حرامهُ حرامٌ الی یوم القیامه».
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا با بیان اینکه این دو ساحت به پیامبر اکرم (ص) تفویض شد و پیامبر بزرگوار اسلام (ص) برای تحقق این ۲ ساحت ۴ مرحله را محقق کرد، گفت: کلیه اقدامات پیامبر گرامی اسلام (ص) در قالب عقاید، اخلاق و احکام این ۴ بخش را پوشش میداد.
وی با اشاره به بخش نخست از چهار مرحله اقدامات پیامبر اکرم (ص) در ۲ ساحت ولایی و فقاهتی تصریح کرد: بخش نخست از اقدامات پیامبراکرم (ص) تأسیسی بود و یعنی در واقع زمان پیامبر اکرم (ص) وجود نداشت و پیامبر اکرم (ص) آن را تأسیس کرد و مبانی حکومت دینی از جمله این موارد بود؛ لازمه بین دین و حکومت و اصول حکومت دینی و ایجاد نهادها و ساختارها و سازمانها در حکومت از جمله اقدامات تأسیسی پیامبر (ص) بود و یکی از مهمترین الزامات ساحت ولایی ساختار سازی و سازمان سازی است و نهاد مسجد و نمازجمعه نیز از اقدامات تأسیسی وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام (ص) است.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات تأسیسی پبامبر اکرم (ص) قواعدی بود که در جامعه اسلامی به آن نیاز بود، نظیر واجب و غیر واجب، حلال و حرام، پاک و ناپاک و مقدس و نامقدس و فضائل و رذائل؛ در جامعه جاهلی هیچ چیزی جز موارد معدود ناپاک و حرام نبود و در منطق جاهلیت چیزی حرام و نجس وجود نداشت و یا هیچ معاملهای ممنوع نبود و پبامبراکرم (ص) نوع معیشت را تغییر داد و با یک سری از اقدامات تأسیسی، قواعدی را که در جامعه اسلامی به آن نیاز بود مطرح کرد.
وی با اشاره به بخش دوم از چهار مرحله اقدامات پیامبر اکرم (ص) در ۲ ساحت ولایی و فقاهتی گفت: دومین بخش از اقدامات پیامبر گرامی اسلام (ص) تکمیلی بود، یعنی ایشان شیوه برخی از آداب و رسوم و قربانیها و عبادات و توسلات را تغییر دادند.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا با اشاره به بخش سوم از چهار مرحله اقدامات پیامبر اکرم (ص) در ۲ ساحت ولایی و فقاهتی افزود: بخش سوم اقدامات پیامبر اکرم (ص) تأییدی بود یعنی در واقع برخی از خصوصیات و اخلاقیات و آدابی که نظیر مهمان نوازی عرب، سخت کوشی و سلحشوری عرب، قناعت و صرفه جویی عرب را تایید فرمودند یعنی اینها از روشها و خصلتهایی بود که پیامبراکرم (ص) رد نکردند و اینها را تقویت کردند.
وی با اشاره به بخش چهارم از چهار مرحله اقدامات پیامبر اکرم (ص) در ۲ ساحت ولایی و فقاهتی تصریح کرد: چهارمین بخش از اقدامات نبی مکرم اسلام (ص) تحذیری بود؛ یعنی ایشان از برخی از اقداماتی که جامعه در حال انجام آن بود آن درست نبود، جامعه را برحذر میداشتند مانند نوع برخورد با زن و دختر و یا کشتن فرزند به واسطه ترس از فقر.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه پس از پیامبراکرم (ص) این اقدامات و دو ساحت به ائمه معصومین (ع) منتقل و تفویض شده است، گفت: نرم افزاری که خداوند متعال طراحی کرده است تعطیل بردار نیست و فرازمانی و فرامکانی است و ساحت ولایی و ساحت فقاهتی میبایست توسط ائمه معصومین (ع) تداوم یابد و قریب به ۹۰ درصد از فرمان امیرالمومنین امام علی (ع) به مالک اشتر حکمرانی و ساحت ولایی امیرالمومنین (ع) است.
وی با بیان اینکه در عصر غیبت ولی فقیه عهده دار دو ساحت ولایی و فقاهتی است، تصریح کرد: در جهت تداوم فلسفه بعثت و امامت در عصر غیبت امام معصوم و تامین و تضمین مصالح مردم، دو ساحت ولائی و فقاهتی در عصر غیبت به ولی فقیه جامع الشرایط به نیابت از امام معصوم، واگذار شده است و ولی فقیه در عصر غیبت در صورت شکل گیری حکومت دینی این دو ساحت را دارا هست.
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: وقتی میگوییم ساحت ولایی پیامبر یعنی تحقق مبانی، اصول، سیاستها و اوامر پیامبر (ص) و فرامین و تدابیر ایشان در تصمیم گیریها و سیاستگذاریها، هدف گذاریها و راهبرد نویسی نمود پیدا کند؛ وقتی میگوییم ساحت پیامبر (ص) و امام (ع) و ولی فقیه یعنی تحقق مبانی، اصول، سیاستها در نظام آموزشی و تربیتی، نظام اقتصادی، سلامت و تربیت بدنی، ساخت و ساز، تفریح و تفرج و …؛ اولین رسالت قوای سه گانه تحقق ساحت ولایی و فقاهتی ولی فقیه است.
وی افزود: تحقق کامل حمکرانی اسلامی و اجرای ساحت ولایی در حکومت اسلامی که در راستای همان دو ساحت پبامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) است نیازمند به این است که در همه بخشهای نظام یعنی همه وزارتخانهها و سازمانها زمینه تحقق ساحت ولائیی و فقاهتی را فراهم نمایند و به طور کلی دولت باید بستر تحقق دو ساحت را فراهم نماید. وقتی رهبری میفرماید «در صورت وجود جنس مشابه خارجی در داخل، جنس خارجی نخرید» این یکی از اصول و راهبردهای ساحت ولائی است و مخاطب آن تنها مردم نیستند در درجه اول مخاطب دولت است که در ساز و کار تجارت واردات به این راهبرد توجه نموده و عملیاتی نماید و بعد به مردم گفته شود این راهبرد را عملی نمایند. این راهبرد یک توجیه نیست یک تکلیف بر عهده دولت و مردم است. وقتی رهبری میفرماید اتکا به دورن و نگاه به بیرون و یا استحکام درونی نظام؛ این هم یکی دیگر از راهبردهای ساحت ولائی است که دولت و مجلس مکلف هستند این راهبرد را عملی نمایند.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی گفت: سهل انگاری و عدم توجه به راهبردهای ولی فقیه که برخاسته از ساحت ولائی است، هم ترک فعل و سرپیچی از دستورات بوده و هم خلاف مصلحت جامعه و مردم است، زیرا یکی از وجوه مشترک بین ولی فقیه و پیامبر (ص) و امام معصوم (ع)، تبعیت و اطاعت است. یعنی همان طور که اطاعت و تبعیت از اوامر و فرامین پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) واجب و لازم است، تبعیت و اطاعت از اوامر و فرامین و تدابیر ولائی ولی فقیه هم واجب است.
انتهای پیام/