فروشنده داروهای غیرمجاز در دام پلیس مترو
۰۳/۱۱/۱۴۰۳مجلس قانون مدیریت پسماندها را اصلاح میکند
۰۳/۱۱/۱۴۰۳اطلاع مردم از محل مصرف مالیات با طرح مشارکت مودیان
نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس گفت: هدف نهایی از مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها این است که مودیان در جریان این موضوع قرار بگیرند که درآمدهای مالیاتی کجا هزینه میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری تسنیم، مالیات جزو مهمترین و پایدارترین منابع درآمدی دولتها به شمار میرود. کشورهای پیشرفته با همین درآمدها به اداره کشور میپردازند و طرحهای عمرانی و زیربنایی را پیش میبرند. متأسفانه طی سالیان طولانی از این ظرفیت در کشور غافل بودهایم.
اتکای شدید به درآمدهای نفتی در بودجهریزی مشکلاتی را برایمان به وجود آورده است. موضوع مهم این است که نفت یک سرمایه بین نسلی است و تنها به ما تعلق ندارد که از آن برای بودجهریزی استفاده کنیم. مسئله دیگر این که، این منبع درآمدی بسیار ناپایدار و غیرمطمئن است. درآمدهای نفتی تحت تأثیر نوسانات ارز، تحریم و… کم و زیاد میشوند و منبع مطمئنی برای بودجهریزی نیستند.
یکی از وظایف دولتها این است که به دریافت مالیات حقه از همگان بپردازند و آن را به نفع عامه مردم به کار بیندازند. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی طرحی را با عنوان مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها با هدف ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور به اجرا گذاشته است.
در ادامه نظرات حامد یزدیان، نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس را در خصوص مزیتهای مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها و سوق یافتن درآمدهای مالیاتی به پروژههای عمرانی در کشور میخوانید.
یزدیان در خصوص این موضوع که از محل اجرای طرح مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها تأمین مالی بیش از ۲ هزار پروژه به مبلغ ۱۲ همت صورت گرفته است، تصریح کرد: همان طور که قبلاً هم گفته بودم، بنده بر این اعتقادم که مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها اقدام درستی است که سازمان امور مالیاتی به اجرا گذاشته است. تأمین اعتبار پروژههای عمرانی از درآمدهای مالیاتی مثبت ارزیابی میشود.
وی ادامه داد: لازم است طرح را گسترش دهیم و افراد بتوانند درصد بیشتری از مالیات را به پروژههای موردنظرشان سوق دهند. قطعاً این طرح میتواند مشوق خوبی برای پرداخت مالیات توسط افراد باشد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وقتی مردم میبینند که مالیات پرداختیشان به این پروژهها اختصاص یافته است، قطعاً انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا میکنند. سوق دادن درآمدهای مالیاتی به این پروژههای عمرانی و زیربنایی اقدام مناسبی است که بر اثر مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها به دست آمد.
وی ادامه داد: هدف نهایی از مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها این است که مودیان در جریان این موضوع قرار بگیرند که درآمدهای مالیاتی کجا هزینه میشود. اولویتهای تعیین شده در زمینه طرح نشاندار کردن مالیاتها موجب تأمین مالی ۳۶۴ پروژه آبرسانی، ۳۲۴ پروژه ساخت مدرسه و ۲۰۳ پروژه بیمارستانی خواهد شد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به ویژه این موضوع که در طرح مورد بحث تلاش شده است از کلانشهرها تمرکززدایی شود و درآمدهای مالیاتی به سمت پیشبرد طرحهای عمرانی مناطق محروم و کمتربرخوردار هدایت شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. این طور اقدامات که در راستای ایجاد عدالت در توزیع امکانات در کشور است، مثبت ارزیابی میشود.
یزدیان گفت: باید ابزارهای رسانهای مختلف را به خدمت بگیریم تا نتایج طرح را به صورت گزارش در اختیار مردم قرار دهیم. این که مردم در جریان زوایای طرح و نتایج مثبتش قرار بگیرند، اهمیت دارد. دستاوردهای این طرح میتواند دلگرمیای برای مردم باشد و انگیزه آنان را برای پرداخت مالیات افزایش دهد.
وی ادامه داد: اجرای بهتر طرح مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها نیازمند همکاری و همراهی حداکثری مردم و مودیان است. هر چقدر طرح را بهتر به مردم بشناسانیم و نتایج مثبتش را بیشتر به اطلاع آنها برسانیم، همراهی با طرح بیشتر خواهد شد. این امر موفقیت طرح را بیش از پیش تضمین میکند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از آنجائیکه مردم درگیر مسائل مختلف هستند و از نزدیک با طرحهای محلی آشنایی دارند و اولویتها را میشناسند، آنها بهترین گزینه برای تعیین محل مصرف مالیاتها و سوق دادن درآمدهای مالیاتی به پروژهها هستند.
یزدیان گفت: سوق یافتن درآمدهای مالیاتی به پروژههای آبرسانی، ساخت مدرسه، راه، بیمارستان و… نشان میدهد که اولویتشناسی خوبی صورت گرفته است. مردم اولویتها را بهتر از مسئولین درک میکنند و تشخیص میدهند. به همین دلیل، در طرح مشارکت دادن مردم در تعیین محل مصرف مالیاتها شاهد هستیم که مبالغ به زیربناییترین پروژهها اختصاص یافته است.
وی در پایان تأکید کرد: این که ما همیشه اصرار داریم که نقش مردم در اقتصاد پررنگتر شود، همین است که آنها از نزدیک با امور مختلف سر و کار دارند و اولویتها را بهتر درک میکنند.
انتهای پیام/