به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری ایسنا، هادی خانیکی در نشست رونمایی از کتاب «توئیتریشدن سیاست» که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با بیان اینکه جامعه ارتباطی و سیاسی ما به فعالیتهای دکتر ظریف که در حل مشکلی از مشکلات سیاست و هم در عرصه پیوند کار سیاسی و آکادمیک عمل کرده، بسیار مدیون است، اظهار کرد: دکتر ظریف در دوران مذاکرات برجام توانست فرهنگ نجیبانهای در کنار فرهنگ خشن توئیتر در امور سیاسی پدید آورد و نیز در مقابل دونالد ترامپ که در زمانی توئیتر را در جهاتی به تسخیر خود درآورده بود به خوبی قد علم کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: توئیتر در بطن خود دائما مسئله خلق میکند و آن مسئله، مسئله جامعه هم میشود. توئیتریشدن سیاست فرایندی است که توئیت عاملیتی برای شکلدهی به گفتمان سیاسی پیدا میکند و سیاستمداران را قادر به واکنش مستقیم به رویدادها میکند.
خانیکی تاکید کرد: این امر در ارتباطات سیاسی یک تحول را شکل میدهد که هم دنیایی سرشار از بیم و هم مشحون از امید ایجاد میکند. دسترسی مستقیم و شفافیتی که در عرصه سیاست وجود دارد امکان کنترل روایتها را میدهد و همین از نظر ارتباطی پدیده جدیدی را ایجاد کرده که فرهنگ تکههای صوتی نام گرفته و جای بحثهای جامع و عمیق را در مسائل سیاسی در جامعه میگیرد.
استاد علوم ارتباطات یادآور شد: تمایل به جنجالبرانگیز بودن در این فضا وجود دارد و نوعی دوگانگی در جوامعی که نیازمند چندگانگی و تنوع در گفتوگو هستند را ایجاد میکند. رسانههای سنتی هم تحت تأثیر همین فرهنگ تکههای صوتی قرار میگیرند و به جای پوشش کامل برنامههای خبری بخشی از آن و در واقع مهمترین جزء را بازتاب میدهند.
وی افزود: توئیتر با خلق مزایا و معایبی در عرصه سیاست به میدان آمده است. مسئله فقط در ایران نیست و تا حدودی جهانی شده است و رسانههای مختلفی نسبت به این مزایا و معایب واکنش نشان دادهاند که در آخرین مورد شاهد خروج روزنامه گاردین از توئیتر و فاصلهگرفتن این رسانه به دلیل شیوه مدیریت ایلان ماسک و جهتگیریهای از این شبکه اجتماعی بودیم.
انتهای پیام