به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار فارسی به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدباقر قالیباف صبح امروز شنبه ۲۶ آبان ماه در همایش تامین مالی تولید، از بنگاهداری به بنگاهسازی با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: امروز ۲۶ آبان روز آزادسازی سوسنگرد است که یکی از افتخارات ما به شمار می آیند و مصداق این فرموده امام راحل است که «ما می توانیم».
وی افزود: سوسنگرد در دشت آزادگان در شرایط بسیار خاصی آزاد شد و در زمانی که هیچ باوری نبود. این روز را به رزمندگان و به طور خاص عشایر تبریک می گویم چرا که آنها جنگیدند و شهید دادند و زندگی کردند و اقتصاد کشاورزی را در آن شرایط سخت ادامه دادند. باید این توانایی را باید به یاد داشته باشیم.
رئیس مجلس خطاب به همتی وزیر اقتصاد گفت: این جلسات به زودی و تا دو ماه آینده تکرار شود و حداقل به گفت و گوی تخصصی در مجلس به عنوان سیاست گذار با جمع دوستان در عرصه پولی و سرمایه گذاران و بانکی منجر شود تا بتوان نکات مطرح شده در بودجه ۱۴۰۴ مورد توجه قرار گیرد.
قالیباف در ادامه بیان کرد: باید همه در کشور برای خلق ثروت جدید توام با ارزش آفرینی تلاش کنیم و اینکه خلق ثروت در بستر عدالت و اشتغال و پیشرفت باشد و تولید را محور خودش قرار دهد. پس این هدف واحدی برای همه ما اعم از مردم و روسای قوا باشد تا هم افزایی اتفاق افتد.
وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که نظام بانکی کشور خلاصه یک بخشی از اقتصاد کلان کشور است. امروز بانکهای ما ۹۲ درصد در سرمایهگذاریها نقش دارند و در صورت حل موضوع سرمایهگذاری خارجی و بازگشت به گذشته سهم آن ۶ تا ۷ درصد است. زمانی که میگوییم وقتی سرمایه گذاری خارجی بیاید همه ما را نجات میدهد، باید بگویم که من مخالف با سرمایه گذاری خارجی نیستم بلکه طرفدار آن هستم اما شرط عقل برداشتن موانعی است که خودمان ایجاد کردیم.
قالیباف تاکید کرد: موضوع بانکها بسیار مهم و کلیدی است به همین دلیل به نظر من نظام بانکی هم در موفقیت و هم در عدم موفقیت پیشتاز است. این نقش نظام بانکی است که باید باید به آن توجه کنیم. البته باید یه موضوع کسری بودجه هم توجه شود چون بعضا دولت تکالیف مالایطاق را بر بانکها تحمیل میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه اخیر در شورای عالی اقتصاد در رابطه با بودجه ۱۴۰۴ و افزایش هزینهها بعضا از محل اوراق صحبت کردم که حتما یکی از عاملهای اختلال در نظام بانکی است و هیچ بحثی هم نیست، ولی بپذیریم خلق پول و نقدینگی بی هدف یا بدون کنترل در دست نظام بانکی نیز مشکلات و مسائل خودش را دارد.
وی یادآور شد: در مجلس یازدهم وعده حرکت به سمت تحول در حوزه اقتصاد را دادیم؛ مجلس یازدهم این تحول را با دقت و با خرد جمعی و با جمع سپاری انجام داد و برای کارهای به زمین مانده و کلیدی تصمیم گرفت، البته ادعایی هم نداریم که تصمیمات ما همگی درست و قطعی است.
قالیباف بیان کرد: آماده هستیم جاهایی که در قانون برنامه و در قانونهای دائمی اشکال وجود دارد، در کمترین زمان ممکن اصلاح کنیم. برای مثال، ما در مجلس یک تصمیمی در رابطه با یک موضوع مالیاتی گرفتیم و بعد فهمیدیم که اشتباه کردیم و در کمتر از ۴۵ روز آن قانون را مجددا اصلاح کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته باید قوانین اجرا شود تا بعد بفهمیم اشکال دارد یا خیر تا آن را اصلاح کنیم، نمیشود که ما با خرد جمعی قانون بنویسیم و بعد بگوییم که ما این را قبول نداریم.
وی گفت: به هر حال در قانون بانک مرکزی ما به بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اعم از مدیریت بانک مرکزی در حوزه نهادی تا بخشهای مختلف، اقتدار را بازگرداندیم. باید حرف بانک مرکزی در حوزه سیاستهای پولی برای بانک، بنگاه، بازار و عموم مردم اعتبار داشته باشد و طبیعتا این سیاست گذاری در حوزه پولی مخصوصاً در حوزه نظارتی باید مؤثر باشد.
وی با اشاره به قانون برنامه هفتم اظهار کرد: در فصل سوم ماده ۸ قانون برنامه هفتم تکالیف قانونی روشن شده است؛ این قانون در ۱۲ تیر ابلاغ شده که وظیفه بانک های دولتی و خصوصی ارائه گزارش خود درباره ترازنامهها به بانک مرکزی بود تا بانک مرکزی در فرصت دو ماهه آن را بررسی کرده و طبق جدول ۷ کار را پیش ببرد. امروز ۲۶ آبان است، کدام بانک دولتی و خصوصی در دو ماه قبل این گزارش را به بانک مرکزی داده است، آیا بانک مرکزی چنین گزارشی را بررسی کرده و پاسخ داده است؟
قالیباف با بیان اینکه باید در این زمان سامانه ای در بانک مرکزی درباره دارایی های ثابت بانکها تشکیل میشد، گفت: این دارایی های ثابت باعث بروز مشکلاتی شده از جمله اینکه باید بانک ها با ۴۰ درصد نقدینگی جور ۱۰۰ درصد نقدینگی با این تورم را کشیده و ارزش پول ملی را حفظ کنند که جزء محالات است.
رییس مجلس با بیان اینکه در برنامه افزایش سرمایه بانک ها هدف گذاری شده است، گفت: باید این کار را ظرف سال اول و دوم برنامه حل و فصل کنیم که قانون این مسیر را مشخص کرده است. وزیر اقتصاد درباره بانک های دولتی و رییس بانک مرکزی درباره بانک های خصوصی مسئولیت دارند. همه ما هم موظف هستیم که با کمک هم این کار را پیش ببریم.
وی تاکید کرد: البته اگر اشکالی در اجرا وجود داشته باشد وظیفه همه کمک و فراهم کردن بستر است. البته از بخشی از معذورات شما مطلع هستم که از جمله آن تکالیف مالایطاق در حوزه مسکن، کشاورزی و بخش های مختلف است.
رئیس مجلس با اشاره به صحبت های رییس بانک مرکزی درباره تسهیلات بانکی گفت: خطاب آقای فرزین به مجلس بود که مجلس این تکالیف را تعیین میکند منتها به نظرم ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چه کسی ادبیات تسهیلات بانکی را ایجاد کرد و کجای قانون تسهیلات تکلیفی وجود دارد؟
وی توضیح داد: فشاری روی سیستم بانکی است که برای شما تبعات درست میکند؛ زورتان به بخش دولتی نمی رسد که تکلیف مالایطاق تحمیل نکند به خاطر همین بندی به نام تسهیلات تکلیفی پیدا کردید؛ در این رابطه قانون را بررسی کردم که تسهیلات تکلیفی تنها یک جا برای توجیه تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۳ به جای ماده ۱۴ بحث مربوط به یارانه ها برای یارانه گندم آمده و جای دیگری وجود ندارد بعد تسهیلات تکلیفی تبدیل به تابلوی دوستان در بانک شده است. وقتی درد واقعی شما درک نمی شود، شما با نسخه توجیه المسائل به دنبال این هستید که از خیلی مجموعه ها شانه خالی کرده و عبور کنید.
قالیباف گفت: با تورم و ارزش پول، فلان پروژه ستاره دار می شود و بعد گفته شده برای آن ۳۳ درصد سود داده می شود که قیمت تمام شده آن بالای ۴۰ درصد می شود؛ این ها معذورات کاری شماست و باید با هم حل کنیم.
وی بیان کرد: بانک باید مثل یک شرکت با سود و زیانش اداره شود و نمی شود که همیشه زیان ده باشد و باید این را حل کنیم؛ اولین وظیفه به دوش بانک این است که به موضوعات اقتصادی نگاه کرده و اعتبار سنجی کند و به فعالیتی پول دهد که مولد است. حال سوال این است که آیا مسکن مولد نیست؟ اگر مولد نیست چرا در کارهای بنگاهیتان مسکن می سازید. دلیل روشن است بانک ها می خواهند با این کار جاهایی که تورم شما را نفله میکند را جبران کنید؛ هر چه هم فشار به بانک ها می آوریم که بنگاه داری نکنید باز این کار را انجام دهید چون میخواهید تورم را جبران کنید.
رئیس مجلس با اشاره به اهمیت بانک ها گفت: بانک ها تورم درست کرده و بعد گرفتار تورم شده و بعد دو مرتبه باید تورم را رفع کنند؛ باید از این شرایط خارج شویم که با کمک شما در بانک ها شدنی است. شما پیشتازان این عرصه هستید که از این دور باطل خارج شویم.
قالیباف گفت: آیا می دانید چه حجم ارزی از کشور خارج می شود؟ درد اینجاست که پول و شرکت های مشاوره و ساخت و ساز و نیروی انسانی با پول ما در جاهای دیگر می روند. باید کاری کنیم که این ها نروند و افرادی که به دلیل بی اعتمادی، پول را تبدیل به دارایی ثابت و ارز و طلا کرده و حبس کردند آن ها را آزاد کنند. فقط باید اعتماد سازی شود و مردم اعتماد کنند.
وی همچنین اظهار کرد: نمی توان با این بورس اعتماد مردم را افزایش داد، باید بازار سرمایه را درست کرد که بانک ها می توانند این کار را انجام دهند.
قالیباف درباره بنگاهداری و بنگاهسازی، گفت: ما بنگاهها را به سه دسته تقسیم میکنیم که یک دسته بنگاههایی هستند که بعد از تحولات نظامی، بانکی و در دهه ۶۰ به بعد و زمانی که قانون بانکداری بدون ربا مطرح شد، پیش آمدند. یک بخش نیز سرمایهگذاریهایی بود که در دهه ۷۰ در بانکها اتفاق افتاد، مثلا کاری که بانک سپه در حوزه فولاد و مجموعه امید انجام داد. اینها نمونههایی از نوع بنگاهسازی ما در دهه ۷۰ است که واقعا الگوهای موفقی است و باید به آنها توجه کنیم. یکسری بنگاهها هم قهری هستند و به مجموعه بانکها به دلایل مختلف وارد شدند که نمیخواهم به آن اشاره کنم.
وی ادامه داد: در قانون برنامه آمده که باید این بنگاهها واگذار شود؛ اولین سوال این است که به چه کسی واگذار کنیم؟ یک اشکالاتی وجود دارد. در زمانی که به اوج بحثهای سیاسی میرسیم، حرف از این زده میشود که بنگاه واگذار شده ۳۰ سال قبل را نبش قبر کنیم و ببینیم ۳۰ سال قبل چه اتفاقی افتاده است، اما تا یک مقدار تب سیاسی پایین میآید اصلا فراموش میکنیم که چیزی وجود داشته یا نداشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که سرانجام هفت تپه چه شد؟ گفت: ما خودمان تصمیم گرفتیم و گفتیم که بخشی از هفت تپه متعلق به این بانک و بخشی دیگر از آن متعلق به بانک دیگری است. الان هم بانکها نمیدانند که باید چه کار کنند. اگر میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند، شروع کنند اما اگر نمیتوانند سرمایه گذاری کنند، تکلیف را روشن کنیم؛ اگر صاحب آن را واگذار کند معلوم نیست میتواند آن را نگه دارد.
قالیباف افزود: تمام جلسه سه هفته قبل سران قوا درباره موضوع بی اعتمادی بود از این جهت که ما شجاعت را از مدیران برای فروش به دهها دلیل گرفتیم. مثلا میگوئیم که چه کسی به شما گفت که به این قیمت بفروشی یا به فردی که خریداری کرده و از آن خرید دو یا سه سال میگذرد، گفته میشود که بیا و آن چیزی را که خریداری کردی، برگردان و پس بده؛ ما از مسیر خصوصیسازی مطلع هستیم. حتما شجاعت را به مدیران و اعتماد را به مردم و سرمایهگذاران بازمیگردانیم. اینکه به چه کسی بفروشیم، نیازمند ابزارهای مالی است.
وی با اشاره به قانون تامین مالی تولید گفت: این قانون حدود ۳۶ آئین نامه دارد، سوال من از دوستان دولت این است که کدام یک از این آئین نامهها نوشته شده است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باور ما این است که تورم در کشور موضوع اصلی و اساسی است که ما میتونیم با بازگرداندن اعتبار به بانک مرکزی، نظارت قوی در بانک مرکزی و نظارت بر بانکها و کمک به بانکها این مشکل را حل کنیم.
قالیباف اظهار کرد: بنده جزء منتقدین بانکها بودم و هستم، اما حتما باور قلبیام این است که اولین کمک را باید به بانکها برای حل مشکل تورم کنیم تا بانکها بتوانند از این مسیر خارج شوند یعنی ما باید هم اصلاحات نهادی و هم اصلاحات غیرنهادی خود را به صورت توامان انجام دهیم تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بپذیریم که تولید و پیشرفت به همت بانکها در کشور انجام میشود و باید در این زمینه بانکهای خصوصی و بانکهای دولتی دست به دست هم دهند. یکی از افتخارات ما مربوط به موضوعات اقتصادی در برنامه هفتم است، البته نمیگویم که این قانون اشکال ندارد اما کمترین اشکال را دارد و این اشکالات را حتما در مسیر حرکت اصلاح میکنیم اما به شرطی که حرکت کنیم و اصلاح کنیم چرا که با ایستادن و کار نکردن عیب معلوم نمیشود.
وی در پایان بیان کرد: امروز مهمترین جبهه ما برای خدمت به شهدا، خدمت به امام (ره) و خدمت به مقام معظم رهبری، اصلاح مسائل اقتصادی به نفع ذینفع نهایی یعنی مردم است و این وظیفه ملی، دینی و شرعی همه ماست که باید به آن توجه داشته باشیم.
انتهای پیام