حملات پیاپی حزبالله به تحرکات مرزی نظامیان اسرائیلی
۱۲/۰۷/۱۴۰۳اختصاص ۴۰ درصد بودجه بنیاد ملی علم ایران به علوم پایه
۱۲/۰۷/۱۴۰۳مشکلات کشور با نسخههای وارداتی حل نمیشود
نگاهداری گفت: نسخههای وارداتی نهادی بینالمللی نمیتواند مشکلات کشور را حل کند و باید نسخههای بومی تولید کنیم.
بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳) در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس که در محل مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد با اشاره به نسبت دانش و سیاستگذاری و حکمرانی گفت: برای شکل دادن به حکمرانی خوب و با ظرفیت، نیازمند افراد سیاستگذار کارآزموده هستیم.
وی افزود: با دانش تخصصی صرف دانشگاهی، فرد نمیتواند تبدیل به سیاستگذار و سیاستمدار کارآمد شود بلکه در کنار دانش تخصصی، دانش حکمرانی و تجربه حکمرانی هم ضروری است. دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی هم با همین هدف برگزار میشود.
نگاهداری در ادامه سخنان خود گفت: برای تبدیل شدن به سیاستگذار موفق فرد تحصیل کرده و اهل دانش باید با زیستبوم حکمرانی کشور و ذی نفعان آن آشنا شود. بدون این آشنایی فرد در پیچ و خم نظام حکمرانی منفعل و ناکارآمد میشود.
وی با بیان اینکه وظیفه حکمران تنظیم روابط بین ذینفعان مختلف در زیستبوم نظام حکمرانی است توضیح داد: این امر نیازمند آشنایی با نظام حکمرانی است که در این دوره دانشها و تجربههای مختلفی به حاضران منتقل میشود. ما معتقد هستیم بدون آشنایی با زیستبوم نظام حکمرانی فرد سیاستگذار امکان خلاقیت و تحول را ندارد.
نگاهداری با بیان اینکه نسخههای وارداتی نهادهای بینالمللی نمیتواند مشکلات کشور را حل کند، گفت: تجربه هم نشان داده به جز یکی دو کشور در بقیه کشورها هم این نسخهها جواب نداده است و ما باید نسخه بومی خود را برای مشکلات کشور تولید کنیم.
وی سپس با اشاره به ترکیب کابینه دولت آمریکا ادامه داد: در این کابینه تنها چند عضو هیات علمی وجود دارند و اینگونه نیست که تصور شود هر کس در نظام دانشگاهی به رتبه بالایی دست پیدا کرده در نظام حکمرانی هم میتواند موفق باشد. جنس حکمرانی متفاوت از جنس نظام دانش است البته این دو همپوشانی دارند، اما نمیتوان صرفا با تکیه بر دانش در نظام حکمرانی موفق شد.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس سپس به انباشت دانشی و تجربی حکمرانی در این نهاد اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهشهای مجلس در این زمینه پیشرو است و یکی از سرمایههای نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
نگاهداری در پایان سخنان خود انتقال این دانش تجربی حکمرانی به نخبگان جوان را از اهداف مرکز پژوهشهای مجلس دانست و برگزاری دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی را هم اقدامی در همین جهت توصیف کرد.